Seo eller søgemaskineoptimering
handler i bund og grund om at skabe mere trafik på din hjemmeside og skabe mulighed for flere kunder til din butik. Når man som privatperson søger information omkring et særligt emne, søger information omkring et bestemt produkt eller sørger efter en særlig webshop, er der rigtig mange af os som bruger søgefunktionen i google. De fleste af os, ser kun på de først fremkommende resultater når søgningen er gennemført. Dvs. at det er vigtigt for din hjemmeside at du bliver fundet på de ord / søgeord som matcher din hjemmeside og den aktivitet der foregår.
Specialister og bureauer
Rigtig mange bureauer og firmaer har specialiseret sig i at hjælpe andre virksomheder med at øge trafikken til deres hjemmeside og det kan også være en rigtig fornuftig løsning når du selv har meget andet at bruge din tid på. Dog er der nogle få ting som du selv kan undersøge og måske også ændre for at din hjemmeside vil være bedre optimeret i forhold til seo
Du kan starte med at se på dine overskrifter.
Alle dine sider, din forside og alle underliggende sider, skal have en unik og fangende titel eller overskrift.
Titlen eller overskriften er denne som er synlig i Google søgeresultat:
Ved dette Eksempel er der ingen tvivl om hvad de gerne vil ligge i top med og derfor står det først i titlen.
Så når du skal starte med at lave søgeoptimering – Er dette et rigtig godt sted at starte, sammen med din søgeordsanalyse.
Indsætte links mellem dine egne undersider.
Du kan med fordel indsætte links som kæder din hjemmeside sammen på tværs af relevante og beslægtede sider. Dette er med til at fortælle Google at dine sider har indhold af værdi. Hvis du linker til andre hjemmesider fra din hjemmeside, opfattes det positivt hos Google. Det er derfor også godt hvis du har andre der linker tilbage til din hjemmeside.
Start med Søgeordsanalysen
Et vigtigt element i din søgeoptimering er din søgeordsanalyse – her finder du alle de søgeord som kan være relevante for din hjemmeside og hvilke du forventer kan være med til at skabe den rigtig trafik til din side, for det er ikke helt ligegyldigt hvad for nogle besøgende du får ind på din side – Det skal gerne være nogen som skal bruge det du tilbyder og derved er der en større chance for at de konverterer inde på din side.
En af de ting man kigger på i forhold til sine søgeord er også var mange søgninger der er ord og det er med til at give en indikation af hvor meget trafik et søgeord kan give til din side, så derfor er det også en vigtig ting at tage højde for – Dog skal man altid huske på at det skal konvertere og des tætter det kommer på det du tilbyder, des større chance er der. Fx hvis der er en der søger tøj, så kan det jo være alt muligt, men søges der i stedet tøj til kvinder, så har vi allerede gjort det lidt nemmere.